Opi uimataito, aloita harrastus, menesty kilpauimarina - kanssasi altailla
 

UIMASEURA AQUILAN VAUVAUINTI

 

 

VAUVAUINTI KEVÄT 2020 KURSSIPAIKAT TÄYNNÄ!

 

 

VAUVAUINTIKURSSI 2020 ALKAA 25.1.2020

ILMOITTAUTUMINEN AVAUTUU 7.1.2020 KLO 10:00 TÄSTÄ LINKISTÄ

 

Uimaseura Aquila / Karhulan Uimahalli on saanut SUH, Suomen Uima- ja Hengenpelastusliiton myöntämän Turvallinen vauva- ja perheuintidiplomin 2019-2020

 

LISÄTIETOA UIMASEURA AQUILAN VAUVAUINNISTA:

Vauvauinti kurssitiedote talvi 2020 pdf.pdf

Vauvauinti tiedoksi vanhemmille 2020 pdf.pdf

Kysymykset vauva- ja perheuinnista sähköpostiin: uimakoulut@uimaseura-aquila.fi

HUOM. Sähköpostin kautta ei oteta vastaan ilmoittautumisia kurssille.

 

TALVI 2020 VAUVAUINTIKURSSIN HINTA:

180,00€/ 9 krt (+ infotilaisuus)

 

TALVI 2020 VAUVAUINTIKURSSIN RYHMÄT JA AIKATAULU:

Vauvauintikurssi järjestetään lauantaisin Karhulan Uimahallissa:

 

RYHMÄ 1 klo 09:30-10:00

RYHMÄ 2 klo 10:00-10:30

RYHMÄ 3 klo 10:30-11:00

 

24.1.2020 KLO 18:00 INFOTILAISUUS KOTKAN UIMALA KATARIINASSA

25.1.2020 Ensimmäinen kerta

1.2.2020

8.2.2020

15.2.2020

22.2.2020

7.3.2020

14.3.2020

21.3.2020

28.3.2020 Viimeinen kerta

 

INFOTILAISUUS VAUVA- JA PERHEUINNISTA KOTKAN UIMALA KATARIINASSA:

24.1.2020 klo 18:00 KOTKAN UIMALA KATARIINASSA järjestettävään infotilaisuuteen ovat tervetulleita kaikki Uimaseura Aquilan vauvauintiin osallistuvat ja vauva- ja perheuinnista kiinnostuneet.

Infotilaisuudessa SUH:n uimaopettaja koulutuksen ja vauva- ja perheuintiohjaaja tutkinnon suorittanut Uimaseura Aquilan ohjaaja Rosanna Perttilä käy läpi vauva- ja perheuinti kurssin asioita ja ottaa vastaan mieltä askarruttavia kysymyksiä.

 

Mitä vauvauinti on?

Vauvauinti on vauvojen ja vanhempien yhteinen, koulutetun ohjaajan valvoma monipuolinen leikkihetki lämmitetyssä vedessä.

Vauvauinnin voi aloittaa lapsen ollessa 3 kuukautta ja painavan vähintään 5 kg, jotta lapsi pysyy lämpimänä vähintään 32-asteisessa vedessä. Yläikärajaa vauvauinnin aloittamiselle ei ole.

 

Vauvauinti on perheen yhteinen harrastus, jossa lapsi on keskipisteenä. Toiminta tapahtuu lapsen ehdoilla. Vauvauinnissa lapsi ei opi itsenäisesti uimaan, vaan vanhempien valvonnassa ja avustuksella leikkimään vedessä ja sukeltamaan. Sukellusten harjoittelussa hyödynnetään yleensä sukellusrefleksiä, joka on suojareaktio lapsen pään joutuessa veden alle.  Sukellusrefleksi estää veden pääsyn lapsen hengitysteihin, ja tätä hyödyntäen lapsi saadaan oppimaan aktiivisen hengityksen pidättämisen veteen joutuessaan jo ennen refleksin normaalia häviämistä. Sukellusten määrä ja kesto rajoitetaan vauvan iän mukaan ja niitä valvotaan ohjaajan toimesta. Tällä tavalla vältetään liika veden juominen ja lapsen ylirasittuminen.

 

Edellytyksenä vauvauinnin turvalliselle toteutumiselle on vanhempien jatkuva ohjaus ja koulutetun vauvauinninohjaajan läsnäolo. Viime kädessä vastuu on kuitenkin vanhemmilla. Heidän merkityksensä lapsen ohjaajina kasvaa lapsen varttuessa.

 

Vauvauinnin tavoitteet

  • On perheen yhteinen iloinen leikkihetki
  • Luo sosiaalista kanssakäymistä perheiden välillä
  • Terveellinen, säännöllinen liikuntaan johtava harrastus
  • Saa lapsen nauttimaan vedessä olosta ja tekee hänestä veden ystävän
  • Edesauttaa (myöhäisempää) uimataidon oppimista
  • Lisää vesiturvallisuutta

 

Valmistautuminen kotona

  • Keskustele vauvauinnista neuvolassa ja lääkärintarkastuksen yhteydessä
  • Jos itse pelkäät vettä, koita voittaa veden pelko, sillä se heijastuu lapseen
  • Totuta vauva jo kotona vauvauinnin ajankohtaan

 

Kotikylpemisen ohjeita

  • Molempien vanhempien kannattaa osallistua lapsen kylvettämiseen kotona
  • Kylvetä lasta kotona samaan kellonaikaan kun oma uintiaikanne on
  • Väsynyttä ja nälkäistä lasta ei kylvetetä
  • Laita paljon vettä ammeeseen
  • Veden lämpötila lasketaan asteittain 37:stä lähelle 32 astetta
  • Kylvetä leikinomaisesti ja juttele vaihtelevalla äänensävyllä
  • Kylvetä selällään, pidä koko vartalo vedessä
  • Vaihda vauvan asentoa usein, pidä koko vartalo vedessä kaikissa asennoissa (myös korvat veden alla)

 

Valmistautuminen uintiin

  • Varaa riittävästi aikaa.
  • Huolehdi siitä, että lapsesi perustarpeet (uni, ruokailu) ovat tyydytetty, silloin hän viihtyy vedessä. Älä koskaan syötä juuri ennen uintia, jotta pulauttelu vähenee.
  • Lasta kannattaa kuljettaa turvakaukalossa allas- ja pesutiloissa. Kaukalon vyöt tulee olla kiinni!
  • Ota altaalle mukaan tarpeeksi suuri pyyhe, jonka sisällä vauvan on hyvä ja lämmin olla.
  • Peseydy huolellisesti ilman uimapukua päästä varpaisiin. Myös huolellinen alapesu.
  • Ota korut pois: kellot, kaulakorut, yms. Ne keräävät likaa. Sido pitkät hiukset pesun jälkeen kiinni tai käytä suihkumyssyä. Meikit tulee myös poistaa ennen altaaseen tuloa.
  • Käytä vauvalla uima-asua uinnin aikana.
  • Uimavaippa
  • Liiku peseytymistiloissa ja altaalla rauhallisesti kaatumisen välttämiseksi.
  • Käy saunassa vasta uinnin jälkeen. Vauvan pään tulee olla märkä saunaan mentäessä. Löylyä ei saa heittää, kun vauvat ovat saunassa.

 

Ensimmäiset uintikerrat

Ensimmäisillä uintikerroilla vauvaa totutetaan allas- ja halliympäristöön, veteen ja sen ominaisuuksiin sekä harjoitellaan otteita. Veteen mentäessä lasta pidetään hellästi sylissä siten, että katse- ja ihokontakti vauvan ja vanhemman välillä säilyy. Samalla hänelle puhutaan rauhallisesti ja kastaudutaan lopulta olkapäitä myöten. Palelua ja jännittyneisyyttä voi poistaa hieromalla vauvan vartaloa ja raajoja. Kastautumisen jälkeen on hyvä pysytellä vedessä ja liikkua mahdollisimman paljon.

 

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry kertoo vauvauinnista:

 

Vauva- ja perheuinti

Allasveden laatu

Vauva- ja perheuinnin ikäsuositukset SUH

Sukellusrefleksin merkitys vauvauinnissa

Tietoa vanhemmille

 

 

SAAVUTHAN PAIKALLE KARHULAN UIMAHALLIIN VIIMEISTÄÄN 20 MINUUTTIA ENNEN KURSSIN ALKUA!

VAUVAUIMAREILLE ON VARATTU KARHULAN UIMAHALLIN INVA PUKU - JA PESUTILAT